Artykuły

Trzy sposoby na social media w poszukiwaniu pracy

Media społecznościowe w poszukiwaniu pracy działają! I to w dwie strony. Mogą pomóc ale też zaszkodzić w jej zdobyciu.

Dlatego opanowanie ich w sposób, który nie będzie nam szkodził a pomagał jest kluczowe w poszukiwaniu pracy. Oto trzy powody dlaczego i jak warto wykorzystywać media społecznościowe do poszukiwania pracy:

1. Nie tylko służą rekruterom do wyszukiwania potencjalnych pracowników ale też do sprawdzania kandydatów.

Mając profil, który publicznie potwierdza informacje zawarte w CV, przedstawia rekomendacje oraz wizerunek odpowiedni do profesji i pracodawcy mocno się uwiarygadniamy w oczach pracodawcy. (W przeciwieństwie do sytuacji, gdy publikujemy informacje niezgodne z CV czy treści nieadekwatne publicznie np. zdjęcia z butelką alkoholu czy w bikini - wszak w negliżu i z alkoholem nie chodzimy po ulicach, do większości prac też nie).
Sprawdzanie przeszłości kandydata bywa już nawet oficjalnym etapem rekrutacji - jak uskarżają się kandydaci.

2. Mogą nam pomóc w zdobywaniu informacji o niepublikowanych nigdzie indziej ofertach.

W społecznościach profesjonalistów oferty oznaczone w specjalny sposób (np. z niebieską gwiazdką) są publikowane tylko tam. Najważniejsze jest jednak to że, w większości rekrutacji stanowiska są najpierw obsadzane przez networking a dopiero gdy nie ma w otoczeniu odpowiednich osób - przez ogłoszenia.
I tu media społecznościowe są bezcenne dla pracodawców, bo w statusie na profilu rekruter (ten z HR-u ale też menedżer zatrudniający) może opublikować natychmiastowo, nieodpłatnie i tylko dla swojego zaufanego otoczenia informację o poszukiwaniu pracowników lub zleceniobiorców.
Mam nadzieję, że już się domyślasz z kim warto się zaprzyjaźnić w mediach społecznościowych. Dodam jeszcze, że warto nie tyle dodawać rekruterów do kontaktów co faktycznie budować z nimi relacje. Dzięki temu, może się zdarzyć, że niczym rekruter zapostuje o zapotrzebowaniu na pracownika napisze najpierw wiadomość osobistą do Ciebie z zapytaniem, czy chcesz tą pracę:))

3. Są cennym narzędziem przygotowania się do rekrutacji.

Tak jak rekruter googluje Ciebie i Ty masz prawo wygooglować jego! Dzięki temu możesz dowiedzieć się m.in.: kim jest rekruter, jaką rolę może odgrywać w procesie decyzyjnym, jakie macie punkty wspólne, jakie są jego wyzwania i w czym może potrzebować wsparcia; jakie może mieć wymogi względem kandydatów; jak dostosować CV i Listy motywacyjne oraz jakie pytania zadać podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Ta lista nie wyczerpuje potencjalnych korzyści i zagrożeń mediów społecznościowych w poszukiwaniu pracy. Nie bez powodu coachowie zdobywania pracy tworzą na ten temat e-booki, blogi oraz usługi doradztwa personalnego. 
W każdym razie warto zacząć choćby od małych rzeczy takich jak eliminacja niewłaściwych treści. Chcąc wynieść wizerunek w sieci na wyższy poziom warto go dostosować m.in. do tego co i gdzie chcesz robić zawodowo oraz do wymogów docelowego zawodu i branży. Poza tym ważne jest aktywne budowanie kontaktów w Twojej branży docelowej.
Przez takie świadome zarządzanie wizerunkiem w sieci z czasem możemy sprawić, że ta wymarzona praca sama zacznie nas szukać.

 


O autorze: