1. Pierwsze wrażenie
Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Rozmowa kwalifikacyjna może trwać więcej niż 30 minut, ale badania wykazały, że osoba rekrutująca wyrabia sobie opinię o kandydacie do pracy w ciągu pierwszych czterech minut spotkania; ten początkowy sąd wpływa na końcową ocenę. Badania naukowe dowodzą, że pierwsze wrażenie jest bardzo trwałe i składa się na nie:
- 55% wyglądu fizycznego, czyli sylwetka, rysy twarzy, ubiór i język ciała
- 38% tonu głosu
- 7% tego, co mówi druga osoba;
2. Język ciała
Na to, jak Cię ocenią podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zasadniczy wpływ ma wygląd i komunikacja niewerbalna. Składają się na nią:
- Sposób chodzenia, siadania, gestykulacji czy mimika. Powino się siedzieć prosto, ale nie sztywno, swobodnie, ale bez garbienia się czy pochylania na prawo i lewo, co sugeruje, że lekceważymy rozmówcę. Umiarkowana gestykulacja jest zalecana, jako środek ożywiający konwersację, ale należy unikać krzyżowania ramion sugerującego postawę defensywną czy też przesadnego machania rękami.
- Kontakt wzrokowy.
- Dobry kontakt wzrokowy jest niezbędny i świadczy o Twoim zainteresowaniu pracą. Należy patrzeć w twarz rozmówcy i nie uciekać wzrokiem w dół lub na boki, bo to jest odbierane jako nieszczerość bądź lekceważenie. Utrzymywanie dobrego kontaktu wzrokowego pozwala Ci też sprawdzić wrażenie, jakie wywierasz na osobie rekrutującej i poprawić lub uzupełnić swoją wypowiedź.
- Styl, tonacja i sposób mówienia.
- Staraj się mówić niezbyt szybko i utrzymuj ton głosu na umiarkowanym poziomie. Może to być trudne w stresującej sytuacji, ale przed odpowiedzią spróbuj wziąć głęboki oddech. Staraj się mówić prostymi, zwięzłymi zdaniami, nie za cicho i nie za głośno. Dobrze jest przećwiczyć wcześniej swoje odpowiedzi, najlepiej z kimś znajomym. Powinno się monitorować swój sposób mówienia zwracając uwagę na złe nawyki, wtrącanie niepotrzebnych słów czy przeciąganie samogłosek między wyrazami, czyli tak powszechnego "eee".