Artykuły

Jak nie drzwiami, to oknem? A może mocnym CV? Przeczytaj jak zdobyć posadę przedstawiciela handlowego.

Nie miej złudzeń - dla przeciętnego Kowalskiego przedstawiciel handlowy to odpowiednik „biznesowego świadka Jehowy”. Klienci nie wpuszczają go drzwiami, więc z tupetem wchodzi oknem i do tego próbuje im wcisnąć sprzęt AGD w promocyjnej cenie. Zapewne ironicznie uśmiechasz się właśnie pod nosem, bo wiesz, że praca, o którą się starasz, jest niełatwa, pełna wyzwań i wymaga szerokiego wachlarza kompetencji. Nie popełnij więc błędu i do przyszłego pracodawcy nie wchodź oknem. Wejdź drzwiami – z wyróżniającym się CV w ręce.

„Mąż z zawodu jest dyrektorem”

Pamiętasz ten cytat z filmu Stanisława Barei? No właśnie. Tak samo jak autorce tych słów trudno było wyjaśnić, jakie wykształcenie posiada jej małżonek, tak samo trudno stwierdzić, jaki dyplom powinien mieć w kieszeni przyszły przedstawiciel handlowy. Wykształcenie średnie to absolutna podstawa i jeśli jesteś dobry w tym, co robisz - większość pracodawców nie będzie w tym zakresie wymagała niczego więcej. Wyższe studia marketingowe, specjalizacja w zarządzaniu, ukończona ekonomia lub komunikacja społeczna będą niewątpliwym atutem, jednak to, co liczy się najbardziej, to umiejętności praktyczne. Im większe masz doświadczenie w sprzedaży, szeroko pojętym handlu i kontaktach z klientami - tym większa atrakcyjność Twojej aplikacji. Wspomnij o każdym zajęciu tego typu, które wykonywałeś - nawet jeśli było to tylko roznoszenie ulotek.

Frontem do klienta

Klient, dla klienta, klientowi, z klientem, o kliencie – każdego dnia to jedno słowo będziesz odmieniał przez wszystkie przypadki. Odśwież znajomość gramatyki języka polskiego, bo umiejętność ta okaże się przydatna nie tylko w tym celu. Do Twoich obowiązków będzie należało znalezienie i pozyskanie nowych oraz obsługa i zatrzymanie dotychczasowych klientów. Od skuteczności, jaką się wykażesz, będą zależały Twoje przyszłe prowizje, musisz więc posiadać zdolność argumentowania, atrakcyjnego przedstawiania oferty oraz prowadzenia rozmów - zarówno tych kurtuazyjnych, jak i rzeczowych negocjacji. Koniecznie poinformuj pracodawcę, że jesteś osobą wzbudzającą zaufanie, komunikatywną, odpowiedzialną i samodzielną. Na potwierdzenie swoich słów przytocz konkretne przykłady z dotychczasowego życia zawodowego - może to być zarówno pozyskiwanie sponsorów dla wcześniejszych projektów, jak i kwestowanie z puszką w ramach wolontariatu. Każdy przykład wychodzenia frontem do klienta warto wpisać do CV.

Sprzedawca marzeń

Przedstawiciele handlowi są niezbędnym ogniwem firm działających niemal w każdej branży, m.in. spożywczej, farmaceutycznej, IT, elektronicznej. Dobry handlowiec potrafi szybko poznać markę i wyczuć potrzeby konkretnej grupy klientów bo wie, że sprzedać musi nie tylko produkt, ale także ideę, która się za nim kryje. Co to oznacza? Musisz mówić o zaletach produktu, ale także wyglądać i zachowywać się tak, abyś sam stał się jego najlepszą reklamą. Poinformuj pracodawcę o własnej nienagannej prezencji i dobrych manierach. Jeśli przeszedłeś kurs body language i technik perswazji, będzie to niewątpliwym atutem. Pamiętaj jednak, że nawet będąc szarmanckim i kompetentnym fachowcem możesz spotkać się z odmową lub agresją ze strony klienta. Napisz więc w CV że posiadasz dużą odporność na stres oraz o tym, że umiesz rozwiązywać sytuacje konfliktowe. To prawda, w CV niezwykle trudno „sprzedać” tzw. „miękkie kompetencje”, dlatego pomóż sobie profesjonalnymi szablonami - na przykład tymi, oferowanymi przez www.myCV.pl. Twoje umiejętności zostaną wyeksponowane w odpowiednich kolumnach, a Ty będziesz mógł dodatkowo zaznaczyć stopień ich zaawansowania.

M jak Marketing

Nawet jeśli nie skończyłeś studiów marketingowych, w Twoim zawodowym życiu wiedza z tej dziedziny będzie pojawiała się równie często, jak kolejne odcinki serialu w telewizyjnej ramówce. Twoja praca, choć samodzielna, nie będzie polegała na działaniu spontanicznym, ale raczej na konsekwentnym realizowaniu konkretnego planu sprzedażowego firmy. Co to oznacza? Możesz zostać poproszony o współtworzenie strategii oraz sporządzanie raportów z własnych działań. Jeśli znasz techniki sprzedaży i reklamy (zarówno tej tradycyjnej, jak i internetowej) lub jeśli zajmowałeś się kiedykolwiek działaniami promocyjnymi – napisz o tym w CV. Nie zapomnij także o innych umiejętnościach, zwłaszcza znajomości języków obcych, obsługi komputera oraz programów pakietu Office. Prawo jazdy kat. B oraz dyspozycyjność przeważnie także są w tej pracy wymogiem niezbędnym. Niejednokrotnie będziesz musiał ruszyć w Polskę, by z ofertą podjechać pod same drzwi klienta. Dla pewności podkreślmy to raz jeszcze – pod drzwi. Nie okno.

Jak nasze rady wykorzystać w praktyce? Zobacz przykładowe CV przygotowane dla kandydata starającego się o posadę przedstawiciela handlowego.

 

Tekst: Agnieszka Grzechynka, myCV.pl