Artykuły

Copywriter - CV słowem malowane

Tekst jest wszędzie – prasa, Internet, portale społecznościowe, reklamy, opisy produktów w sklepie. Świat dookoła Ciebie naprawdę jest słowem malowany. I jak zapewne zauważyłeś – nie jest to tekst przypadkowy. Jeśli potrafisz pisać, trafiać z przekazem do odpowiedniej grupy docelowej i chciałbyś uczynić z tej umiejętności zawód – zostań copywriterem. Na początek czeka Cię pierwszy, najważniejszy egzamin z pisania – stworzenie profesjonalnego CV.

Wykształcenie czy praktyka?

Nie, nie musisz mieć wykształcenia polonistycznego lub dziennikarskiego, chociaż oczywiście tytuł magistra takiej specjalności na pewno będzie mile widziany. Nie skończyłeś takiego kierunku? Nic straconego. Dobrym copywriterem może zostać każda osoba, która posiada odpowiedni polot oraz umiejętność posługiwania się ładną, poprawną polszczyzną. Najlepszym potwierdzeniem takich kwalifikacji będzie Twoje dotychczasowe doświadczenie. Wpisz w CV każdą informację, która potwierdzi pisarskie kompetencje: pracę na podobnym stanowisku, sporadyczne publikowanie artykułów w prasie i na portalach internetowych, prowadzenie profili w social media. Wiele osób pasjonujących się pisaniem często wydaje także książki. Jeśli jesteś autorem opublikowanego dzieła lub pracujesz nad takim - koniecznie wpiszę tę informację w CV. Dopiero zaczynasz działalność i nie masz doświadczenia zawodowego? Możesz zamieścić w życiorysie link do prywatnego bloga lub innych przykładów swojej twórczości.

Jeśli aplikujesz do agencji kreatywnej…

… musisz posiadać wszystkie te umiejętności, które wymagane są w większości firm i korporacji. Duże znaczenie będzie miał profil klienta takiej firmy, dlatego sprawdź jakie branże korzystają z jej usług. Pochwal się w CV znajomością tematyki dotyczącej tego sektora oraz umiejętnością pisania tekstów reklamowych. Im bardziej wszechstronny jesteś, tym lepiej. Napisz, że potrafisz pisać zarówno artykuły contentowe, specjalistyczne, jak i sponsorowane. Kolejna kwestia to slogany i hasła reklamowe, które generują największy przychód agencji reklamowych. Jeśli masz doświadczenie – lub pióro ostre jak brzytwa – napisz o tym. Bardzo często agencje proszą również swoich copywriterów o przygotowywanie postów do zamieszczania w social media. Zapewnij, że znasz nowe media, rozumiesz specyfikę publikacji, które są tam potrzebne i będziesz potrafił tworzyć takie treści.

…a jeśli chcesz zostać podwykonawcą lub freelancerem…

… przyjmij inną strategię. Będziesz pracował na własną rękę, ale zarówno potencjalny klient, jak i osoba szukająca podwykonawcy, poprzez Twoje CV muszą poznać Twoje możliwości. Tu będzie liczyła się nie tylko gama umiejętności twardych, ale także cechy charakteru, które pozwolą Ci pozyskać zlecenie. Ponieważ nie będziesz występował pod logiem dużej marki, która bierze na siebie odpowiedzialność, musisz przekonać zleceniodawcę, że wywiążesz się ze zleconych zadań. Skorzystaj z profesjonalnych szablonów CV (np. tych, oferowanych przez www.myCV.pl) i wykorzystaj specjalne rubryki, które umożliwią wyeksponowanie Twoich kompetencji miękkich w przejrzysty sposób. Na co szczególnie zwrócić uwagę? Zapewnij, że umiesz pracować pod presją czasu (czasem zleceń będzie dużo i zazwyczaj będą „na wczoraj”), że jesteś pracownikiem rzetelnym i odpowiedzialnym, umiejącym pracować zarówno w pojedynkę, jak i w zespole. Otwartość, ciekawość świata, umiejętność szybkiego uczenia się oraz zdolności komunikacyjne także będą miały duże znaczenie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Przede wszystkim – na poprawność językową swojej aplikacji. Nikt nie zaufa copywriterowi, który odda CV z błędami stylistycznymi – lub co gorsza – ortograficznymi. Duże znaczenie będzie miała także znajomość języków obcych. Pamiętaj, że teksty często zamawiane są nie tylko po polsku, a im większą liczbą języków władasz tym lepiej dla Twojego portfela – takie zlecenia są odpowiednio wyżej wyceniane. W sekcji poświęconej zainteresowaniom napisz o wszystkim, co Cię pasjonuje. Im większy przekrój – tym lepiej. Wyślesz sygnał, że potrafisz kompetentnie pisać na wiele różnych tematów. I na koniec – tak przewrotnie – rada dotycząca pierwszego wrażenia. Wykorzystaj możliwość zamieszczenia w CV opisu swojej osoby i własnych celów zawodowych. Pokaż w kilku zdaniach swój kunszt pisarski i zachwyć przyszłego pracodawcę tak, by nie potrzebował już żadnych innych zapewnień, że słowem namalujesz nie tylko CV, ale każde copywriterskie zlecenie.

 

Potrzebujesz dodatkowych wskazówek w pisaniu CV? Zobacz przykładowy życiorys stworzony przez naszych specjalistów.

Tekst: Agnieszka Grzechynka, myCV.pl