Artykuły

CV perfekcyjne z urzędu – czyli jak zostać pracownikiem administracji publicznej

Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Urząd Powiatowy, Urząd Gminy… Lista rządowych i samorządowych instytucji jest długa – podobnie jak kolejka osób chętnych do pracy w charakterze urzędnika. Posada kusi stabilnymi warunkami zatrudnienia oraz szansami dalszego rozwoju. Chociaż ignorujesz drwiące komentarze, że tego rodzaju praca polega na przekładaniu papierów z jednego stosu na drugi, jednego dokumentu nie bagatelizuj. Profesjonalnie przygotowanego CV.

Przeglądałeś Biuletyn Informacji Publicznej i nagle oczy rozbłysły Ci radością – znalazłeś ogłoszenie o konkursie na Twoją wymarzoną posadę! Nawet jeśli uważasz, że posiadasz wszystkie niezbędne kwalifikacje, nie zapominaj, że cała procedura aplikacyjna wygląda tu inaczej, niż w przypadku rekrutacji do firmy prywatnej. Także CV, które złożysz razem z innymi dokumentami, musi być napisane w specyficzny sposób i powinno uwzględniać ustawowe wymogi prawne. Jedno niedociągnięcie może przekreślić Twoje szanse, zanim więc złożysz plik dokumentów w biurze podawczym, przeczytaj dokładnie nasz krótki poradnik.

Zacznijmy od podstaw…

...i nie chodzi bynajmniej o wykształcenie podstawowe. Starając się o posadę urzędnika musisz wiedzieć, że jednym z najważniejszych wymogów będzie posiadanie tytułu magistra lub adekwatnego. Napisz w CV jakie studia skończyłeś oraz jaki dyplom uzyskałeś. Preferowane będą kierunki administracyjne i prawnicze, jednak jeśli aplikujesz do konkretnego wydziału lub oddziału, możesz spotkać się z wymogiem ukończenia studiów kierunkowych: budowlanych, dziennikarskich, ekonomicznych. Przepisy prawa wymagają od Ciebie posiadania kwalifikacji niezbędnych do wykonywania danej pracy, dlatego pochwal się każdym adekwatnym doświadczeniem zawodowym. Szczególnie dobrze widziane będzie wcześniejsze zatrudnienie lub staż w innych instytucjach administracji publicznej, jednak wspomnij jeśli jesteś doświadczonym ekspertem w innej branży. Nie zapomnij także zawrzeć w CV innych informacji, ważnych z formalnego punktu widzenia. Ustawa o służbie cywilnej wymaga od urzędników m.in. posiadania obywatelstwa polskiego.

„Odpowiednie kwalifikacje” – czyli jakie?

Chociaż Twoja praca będzie odbywała się w języku polskim, bardzo ważna jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego na poziomie komunikatywnym. Nie zapomnij więc zawrzeć w swoim życiorysie informacji odnośnie posiadanych kompetencji lingwistycznych, a także określić stopnia biegłości w zakresie obsługi komputera. To jednak nie wszystko - nawet jeśli nie masz wykształcenia prawniczego, poinformuj przyszłego pracodawcę o tym, że przyswoiłeś treść najważniejszych ustaw. Dobrze widziana będzie zwłaszcza znajomość Kodeksu postępowania administracyjnego, Ustawy o służbie cywilnej, Ustawy o dostępnie do informacji publicznej oraz innych aktów prawnych, z których możesz korzystać na danym stanowisku pracy. Jeśli skończyłeś kursy i szkolenia z zakresu administracji publicznej, także nie zapomnij o tym wspomnieć. Pomocne mogą okazać się specjalne szablony, w których przygotowane są oddzielne sekcje, eksponujące przebyte szkolenia. Te, oferowane przez www.myCV.pl, dodatkowo umożliwiają zaznaczenie rodzaju certyfikatu, który uzyskałeś po ich zakończeniu, co dodatkowo uwiarygadnia deklarowane kompetencje.

Praca nie dla każdego

Będziesz odpowiedzialny za załatwianie wielu spraw jednocześnie, musisz zatem wykazywać się dużym zorganizowaniem oraz skrupulatnością. Czasem brak jednego przecinka lub pieczątki może spowodować, że wystawione zaświadczenie okaże się nieważne. Wspomnij w CV, że jesteś osobą sumienną oraz potrafiącą zajmować się wieloma zadaniami naraz. Napisz o odporności na stres oraz zdolności do wykonywania zadań pod presją czasu. Informacja o umiejętności rozwiązywania konfliktów także będzie cenną wskazówką dla pracodawcy. Pamiętaj, że petenci wielokrotnie reagują na urzędników tak jak psy na widok listonosza, dlatego musisz umieć zachować spokój i mimo nieprzyjemnej atmosfery rzeczowo załatwić daną sprawę. W swojej pracy powinieneś wykazywać się samodzielnością, jednak współpraca z urzędnikami z innych wydziałów także jest niezbędna. Wspomnij zatem, że doskonale radzisz sobie w pracy zespołowej, a na potwierdzenie swoich słów podaj przykłady zadań słżbowych wykonywanych we współpracy z innymi kolegami. Możesz także wspomnieć o działalności w kołach studenckich oraz w organizacjach społecznych.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Jeśli przeglądałeś ustawę o służbie cywilnej, zapewne zauważyłeś zapis mówiący o konieczności cieszenia się nieposzlakowaną opinią. Wspomnij w CV, że jesteś osobą kulturalną, bezkonfliktową, znającą zasady protokołu dyplomatycznego. Pamiętaj jednak, że to, co deklarujesz na piśmie, musi znajdować potwierdzenie w rzeczywistości. Zadbaj zatem o to, by w Internecie nie znajdowały się Twoje nieodpowiednie wypowiedzi lub zdjęcia, powstrzymaj się także od niestosownych zachowań w sferze publicznej. Ponieważ będziesz kontaktował się z petentami oraz władzami urzędu, zdolności komunikacyjne i umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną także mogą okazać się kluczem do sukcesu. Dodatkowo zapewnij pracodawcę o własnych nienagannych manierach oraz posiadaniu dobrej prezencji, potwierdzonej dołączonym do życiorysu zdjęciem. Zrezygnuj z ekstrawagancji i postaw na klasyczną elegancję – zarówno w przypadku doboru fotografii, jak i formy Twojego CV.

Jak powinno wyglądać idealne CV przyszłego urzędnika administracji publicznej? Zobacz propozycję, przygotowaną przez ekspertów myCV.pl!

 

Tekst: Agnieszka Grzechynka, myCV.pl